صفحه اصلی
تاریخ درج : جمعه ۳۰ آذر ۱۴۰۳
قطار پیشرفت و جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز در ایستگاه ۴۲ به پروژه‌های حمل‌ونقل رسید
آغاز عملیات اجرایی ۱۳ پروژه و افتتاح، بهره‌برداری و رونمایی از ۱۷ پروژه حمل‌ونقل و ترافیکی به مناسبت هفته ملی حمل‌ونقل در حوزه‌های هوشمندسازی، زیست‌محیطی، خدماتی، فرهنگ‌سازی، گردشگری، ورزشی و ... در قالب بسته بیش از یکصد هزار میلیارد تومانی برای لبخند شهر در چهل و دومین گام از جهش عمرانی شیراز با حضور مسئولین ملی، استانی و شهری به مناسبت هفته ملی حمل‌ونقل بااعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان رقم خورد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این آیین ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه (س) به دلدادگان مکتب فاطمی، ابراز امیدواری کرد که شاهد تداوم اندیشه‌های ناب مهدوی و فاطمی در همه صحنه‌های اسلام و انقلاب باشیم.

ابراهیم عزیزی ادامه داد: بنده به سهم خود و به نیابت از همه همکارانم از همه تلاش‌های زیربنایی، فکورانه و مبتنی بر نگاه‌های منطقه‌ای مجموعه شهرداری شیراز به آینده این کلان‌شهر، تقدیر می‌کنم.

وی افزود: آنچه امروز شاهد هستیم هدف‌گذاری‌های درست، منطقی و مبتنی بر عدالت و ارزش‌های اسلام است و این یعنی همان نگاهی که ارزش‌های دینی ما حکم می‌کند که فاصله شمال تا جنوب را کم، مشکلات مردم مناطق کم برخوردار را موردتوجه قرار دهیم و زیرساخت‌های شهری را در این افق دنبال کنیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس نگاه اعتقادی باید بپذیریم که عقب‌ماندگی‌ها را باید جبران کرد که خوشبختانه در مدیریت فعلی شهری شیراز، این نگاه حاکم شد.

به گفته عزیزی؛ امروز در شیراز شاهد از تلاش‌های شهرداری و شورای این کلان‌شهر در حوزه حمل‌ونقل هستیم که ازقضا این حوزه از حوزه‌های حاکمیتی هم محسوب می‌شود و همه حاکمیت وظیفه‌دارند که توسعه حمل‌ونقل چه در بخش تقنین و قانون‌گذاری و چه در بخش اجرا دنبال کنند.

وی همچنین بابیان اینکه امروز بخش اعظمی از رضایتمندی مردم به حوزه حمل‌ونقل بازمی‌گردد، افزود: وقتی هدف‌گذاری‌ها درست با رویکرد عدالت محور و توسعه متوازن باشد بدین معناست که در مسیر کاملاً هوشمندانه حرکت می‌کنیم و برنامه‌ریزی و اجرا به سمتی پیش می‌رود که هدف‌های درست را محقق کند. وجود ۴ خط مترو در شیراز که در حال بهره‌برداری و اجرا و اقدام قرار دارد نیز نشان از نگاه درست به آینده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تسریع این حرکت‌ها، عنوان کرد: در شهرداری و شورای اسلامی. شهر شیراز اولویت‌ها و نیازمندی‌ها در مسیری هدایت می‌شود که سال‌های آینده این کلان‌شهر را تضمین می‌کند.

عزیزی بابیان اینکه قدردان مدیریت مبتکرانه با بهره‌مندی از روحیه جمعی در شیراز هستیم، عنوان کرد: معتقدیم این حرکت‌‌ها، شیراز را به بالاترین و بهترین جایگاه می‌رساند؛ البته مردم شیراز شایسته بیش از این‌ها هستند، چراکه در همه صحنه‌های طولانی انقلاب حاضر شدند.

وی تأکید کرد: مسیر توسعه و سرعت آن در شیراز به‌خوبی پیش‌ می‌رود و این نمادی از مدیریت جهادی است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین اظهار خرسندی کرد که نام شهرداری شیراز در سطح کشور به‌عنوان یک مجموعه موفق برای خدمات‌رسانی به مردم مطرح است.

سید ابراهیم حسینی ادامه داد: موفقیت شهردار و مدیریت شهری، درواقع موفقیت شورا محسوب می‌شود، چراکه ما یک خانواده‌ هستیم که در کنار هم قرار داریم.

وی بابیان اینکه اتفاقات خوبی در همه حوزه‌های مدیریت شهری رقم خورده که در حوزه حمل‌ونقل هم امروز شاهد افتتاح و کلنگ‌زنی‌ پروژه‌های متعدد هستیم، گفت: حمل‌ونقل و مترو مهم است، چراکه مردم اهمیت دارند و ما خدمت گذار آن‌ها هستیم.

این مقام حوزه نظارت و سیاست‌گذاری در حوزه شهری با تأکید بر اینکه همه خدماتی که در بخش‌های مختلف ارائه‌شده سبب شده که شیراز به شهری آرام برای زندگی مطرح شود، از خانواده بزرگ ۱۳ هزارنفری شهرداری شیراز تقدیر و عنوان کرد: همه کارها به حمل‌ونقل منتهی می‌شود.

حسینی همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت مردم در حوزه حمل‌ونقل، حضور سرمایه‌گذاران در این حوزه و بحث فرهنگی در حوزه حمل‌ونقل و پیوست‌های موردنیاز آن تأکید کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین از شهردار شیراز خواست در راستای اجرای پیوست‌های فرهنگی، از صاحب‌نظران برای تدوین این مهم ویژه پروژه‌های مدیریت حمل‌ونقلی جدید دعوت کند.

شهردار شیراز نیز در این آیین با اشاره به اهمیت بسزای حوزه حمل‌ونقل برای مدیریت شهری و ضمن تقدیر از همه فعالان این حوزه، خاطرنشان کرد: اهمیت زیاد حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، موجب شد تا یک روز کامل را به این امر اختصاص دهیم.

محمدحسن اسدی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از بودجه ۳۲ همتی شهرداری شیراز در سال جاری عمرانی است که درواقع می‌توان گفت تمام بودجه عمرانی در خدمت حمل‌ونقل قرار دارد. مصداق این مدعا تقاطع‌ها، مترو، آسفالت، خرید اتوبوس‌ها، اخذ تسهیلات برای تاکسیرانان و   همه نشان از اهمیت حوزه حمل‌ونقل دارد.

وی اضافه کرد: ۳۵۰۰ واحد پارکینگ طبقاتی را امروز آغاز کردیم. همچنین برای نخستین بار ایستگاه‌های شارژ برقی برای خودروهای برقی را در این کلان‌شهر در دستور کار قراردادیم، چراکه یکی دنیا به این سمت پیش رفته و یکی از مؤلفه‌های این موضوع هم وجود ایستگاه‌های شارژ برقی است.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز ادامه داد: وجود ۳۱ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در این کلان‌شهر نیز در نوع خود در کشور بی‌نظیر است که بخش نخست آن امروز به بهر‌ه‌برداری می‌رسد و این موضوع هم نشان از اهمیت به موضوع توسعه حمل‌ونقل عمومی دارد.

اسدی همچنین با اشاره به برگزاری پیاده‌روی بزرگ با حضور شهروندان شیرازی در روز جمعه ۳۰ آذرماه به مناسبت هفته ملی حمل‌ونقل عمومی عنوان کرد: تا روز گذشته ۷۵ هزار نفر از شهروندان برای شرکت در این پیاده‌روی اعلام آمادگی کرده‌اند که قطعاً به ۱۰۰ هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: استقبال شهروندان، نشان از اعتماد و همراهی آن‌ها با مدیریت شهری دارد که قابل‌ستایش و قدردانی است.

شهردار کلان‌شهر شیراز همچنین اظهار کرد: یکی از کلان مأموریت‌ها و کلان مشکلات در کلانشهرها، موضوع حمل‌ونقل و ترافیک است.

اسدی افزود: امروز در پیشرفته‌ترین شهرهای دنیا و چند ده‌میلیونی جهان و‌ ایران، یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری موضوع حمل‌ونقل و ترافیک است و همه برنامه‌ریزی‌ها حول ساماندهی حمل‌ونقل، کاهش ترافیک و کاهش آلایندگی است.

وی با تأکید بر این موضوع که امروز نشان توسعه‌یافتگی به زیرساخت‌‌های حمل‌ونقل به‌ویژه کلانشهرها برمی‌گردد، افزود: در تلاش هستیم تا در این حوزه پیشرفت کنیم.

شهردار شیراز تصریح کرد: مدیریت شهری به‌تنهایی توانایی بار سنگین ندارد و دولت باید در پروژه‌های زیرساختی همانند مترو به جدیت ورود کند.

اسدی خاطرنشان کرد: امروز اصلی‌ترین نیاز ما تأمین واگن و‌ پس‌ازآن مجوز صدور و انتشار اوراق مشارکت تبصره و بند موجود در بودجه امسال است.


رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین ضمن تبریک هفته ملی حمل‌ونقل و فرارسیدن سالروز میلاد حضرت زهرا(س)، از شهردار شیراز و همکاران وی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک تقدیر کرد و گفت: انصافاً پروژه‌های خوبی در این حوزه در مناطق مختلف شیراز به ویژه‌های عمرانی، مترو، هوشمندسازی دوربین‌ها و تابلوهای ترافیکی، استفاده از هوش مصنوعی و   انجام‌شده است.

رضا محمدیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقدامات زیادی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک انجام‌شده و یا در دست اجرا قرار دارد.

وی با تصریح بر ابراز تأسف از این موضوع که برخی مدیران به‌جای کار کردن به دنبال حرف زدن و حاشیه‌سازی هستند، گفت: کسی که اهل حرکت و جهاد باشد، کار خود را دنبال می‌کند و وارد حاشیه‌ها نمی‌شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین در خصوص پروژه احداث پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۳۵۰۰ واحد پارک خودرو هم عنوان کرد: این پروژه با توجه به اینکه در موقعیت اتصال خط ۱ به ۴ مترو قرارگرفته تأثیر زیادی در تسهیل ترافیک و دسترسی به ایستگاه‌های بافت تاریخی و حرم مطهر دارد. از طرفی با توجه به‌قرار گیری بناهای تاریخی و گردشگری در این مسیر، این پروژه تأثیر خود را به‌عنوان تأثیر منطقه‌ای نشان خواهد داد.

محمدیان اضافه کرد: سه پروژه همانند این پروژه در آینده‌ای نزدیک نیز در محدوده‌های ترافیکی، بافت تاریخی و مرکزی شیراز اجرایی خواهد شد.

این مقام سیاست‌گذار در حوزه ترافیک شهری خاطرنشان کرد: در کلان‌شهر شیراز باید به این سمت برویم که استفاده از حمل‌ونقل عمومی که اکنون حدود ۲۰ درصد از سفرهای روزانه با مترو و اتوبوس را شامل می‌شود، به ۶۰ درصد برسد تا شاهد بهینه شدن ترافیک باشیم.

مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این آیین عنوان کرد: جای خرسندی است که برای دومین سال متوالی در هفته حمل‌ونقل در شیراز حضور دارم.

محمد بابایی‌زاده که برای رسیدن به تلاش، استمرار را مو لف‌های بسیار مهم می‌داند، افزود: سال گذشته قول دادیم که مشکلات قرارداد واگن را حل کنیم که خوشبختانه دیروز موفق شدیم ارز لازم را از سوی بانک مرکزی به چین انتقال دهیم و اکنون حمل کالا از شانگهای به ایران آغازشده است.

وی این نوید را هم داد که اولین تجهیزات واگن که درراه ایران است را به شیراز اختصاص دهند.

مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: در دو هفته گذشته موفق شدیم از محل صندوق توسعه ملی با تلاش کارگروهی متشکل از سازمان برنامه‌وبودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تأییدیه تخصیص ارز را بگیریم.

بابایی‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین در بحث سرمایه‌گذاری خارجی هم قرارداد ۶۹۹ دستگاه واگن را اولویت اول قرار دادیم. با توجه به اینکه پیش‌پرداخت از آن موجود است، امید داریم که در همین دوره مدیریت شهری این قرارداد فعال شود.

وی اعلام کرد: سهم شهر شیراز در این قراداد حدود ۲۰ همت است و نیاز قطار شهری این کلان‌شهر تا ۱۰ سال آینده از این پروژه تأمین خواهد شد.

معاون استاندار فارس نیز به مشارکت شهرداری به بزرگراه‌هایی که از پیرامون این کلان‌شهر می‌گذرد هم اشاره و خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز در اجرای پروژه بزرگراهی قره پیری و آزادراه شیراز به بوشهر نیز مشارکت خواهد کرد.

محمود رضایی از پروژه‌های جدید حمل‌ونقلی شهرداری شیراز که امروز به بهره‌برداری و یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد هم تقدیر کرد و افزود: حمل‌ونقل یک سیستم واسطه‌ای بین فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شود و بازیگران زیادی در این حوزه به ایفای نقش می‌پردازند.

وی تصریح کرد: با توجه به جمعیت فعلی شیراز و تعداد خودروهای سطح این کلان‌شهر که عددی بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه را شامل می‌شود که باید متناسب با توسعه اجتماعی شهری، توان شهرداری متناسب با این موضوعات رشد کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس همچنین تأکید کرد: استفاده از مبنای علمی مبتنی بر تکنولوژی، موضوعی است که باید اجرایی شود.

رضایی پیشنهاد کرد: وزارت کشور شرح خدمات طرح جامع حمل‌ونقل با طرح جامع شهر ادغام و مبنای تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در این مراسم بیان کرد: حوزه حمل‌ونقل، طیف وسیعی از فعالان این حوزه را تشکیل می‌دهد.

وی بابیان اینکه رانندگان نقش مؤثری در بحث حمل‌ونقل دارند، از فعالیت ایثارگرانه آن‌ها در دوران مختلف به‌ویژه دروان شیوع ویروس کرونا تقدیر کرد و افزود: در سطح استان ۶۰ هزار راننده کامیون داریم. در سطح شهرها هم تعداد زیادی رانندگان تاکسی، اسنپ، اتوبوس، رانندگانی ریلی، تاکسی‌های فرودگاه و   مشغول به فعالیت هستند.

رضایی به حضور از استاندار فارس در مراسم اخیر بهره‌برداری از تعدادی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شهرداری شیراز اشاره و عنوان کرد: مدیریت ارشد فارس معتقدند که در مقایسه با سایر کلان‌شهر، فعالیت مترو شیراز به لحاظ زیرساخت‌ها با کلانشهرهای هم‌تراز ستودنی است.


معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این آیین اظهار کرد: احداث پارکینگ‌ از مسائل موردنیاز این کلان‌شهر است که پس از تصویب طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک در شهریورماه سال گذشته و ابلاغ آن به شهرداری، یک چراغ فرا روی شهرداری شیراز روشن شد و ما توانستیم بر اساس مبانی علمی، جانمایی احداث پارکینگ‌های طبقاتی و دیگر پارکینگ‌ها در سطح کلان‌شهر شیراز را دنبال کنیم.

هادی شه‌‌دوست شیرازی بابیان اینکه امروز شاهد کلنگ‌زنی ۳۵۰۰ واحد پارکینگ طبقاتی در شیراز هستیم، افزود: این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگ‌مقیاس جنوب کشور محسوب می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است و می‌تواند توسعه حمل‌ونقل را بر پایه حمل‌ونقل همگانی محقق کند.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه بالغ‌بر ۸۷ هزار مترمربع زیربنا دارد و شامل پارکینگ‌های طبقاتی برای دسترسی شهروندان، زائران و مجاوران به حرم مطهر احمدبن‌موسی(ع) از جنوب محور خیابان حضرتی است.

به گفته معاون شهردار شیراز؛ همچنین این پروژه در مرکز کلان‌شهر شیراز واقع‌شده و شامل زائرسرا، سرویس‌های بهداشتی، حمام‌ها، مراکز خرید، احتمالاً هایپرمارکت‌های بزرگ‌مقیاسی که بتواند خدمات به شهروندان همین منطقه ارائه دهد و مسیر اتصال خط ۱ به ۴ قطار شهری شهرداری شیراز است که توسط اتوبوس‌های برقی رقم خواهد خورد.

شه‌دوست شیرازی تصریح کرد: اتوبوس‌های برقی از چهارراه زند تا موقعیت فعلی این پروژه خدمات ارائه کرد.

وی بابیان اینکه پیمانکار این مجموعه از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) است که نمونه کار آن‌ها را در پروژه زیرگذر گویم مشاهده کردیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز عنوان کرد: تنها راه دسترسی به بافت تاریخی و حرم احمد بن موسی(ع) از مسیر شمالی بود که با احداث این پروژه، این امکان به وجود می‌آید که دسترسی از جنوب هم به‌وسیله حمل‌ونقل عمومی تسهیل ببخشیم.

این مقام مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری بیان کرد: اجرای ۳۰ پروژه بااعتباری بالغ‌بر ۲۰ هزار میلیارد تومان ثمره تلاش همکاران ما در این معاونت طی یک سال گذشته بوده است.

شه‌دوست شیرازی ادامه داد: زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی در کلان‌شهر شیراز یکی از حلقه‌های مفقوده پاک بودن شهر شیراز بود که امروز به همت مجموعه همکاران حمل‌ونقل و ترافیک و به دستان توانمند شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم آن را به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: همچنین استفاده از خودروهای به‌روز همانند میدل‌باس‌هایی که اخیراً به ناوگان جمل و نقل عمومی شیراز اضافه‌شده در راستای حفظ پاکی هوای کلان‌شهر شیراز به‌عنوان پایتخت زیست‌محیطی آسیا از سال گذشته اجرایی شد.

معاون شهردار شیراز همچنین اعلام کرد که به‌زودی اولین دستیار هوش مصنوعی در هفت محور به کمک حوزه حمل‌ونقل و ترافیک این کلان‌شهر برای اولین بار در کشور می‌آید.

شه‌دوست شیرازی تصریح کرد: حمل‌ونقل پیشران توسعه است و لذا ما باید با پیشرفت‌های فناورانه همراه شویم.

شهردار منطقه ۶ شیراز نیز در این آیین از شهردار و شورای اسلامی شهر شیراز و معاونین و مدیران شهرداری شیراز و همچنین زحمات هیئت دوچرخه‌سواری و همکاران شهرداری منطقه ۶ قدردانی کرد.

مسعود قادری گفت: پروژه دوچرخه‌سواری دارای ۳۱ کیلومتر مسیر است که امروز ۵ کیلومتر آن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این مسیر به‌طور کامل ایمن بوده و در کنار آن یک مسیر پیاده‌روی نیز طراحی شده است که در دل طبیعت قرار دارد و مناظر زیبایی را ارائه می‌دهد.

شهردار منطقه ۶ شیراز همچنین به برنامه فرهنگی پاکسازی طبیعت که در این هفته برگزار شده، اشاره و از شهروندان خواست تا در پاکسازی محیط زیست مشارکت کنند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز هم بیان کرد: اتصال خط ۱ به ۳ ظرفیتی ۳۳ کیلومتری ایجاد خواهد کرد و جابجایی شهروندان این منطقه به دیگر مناطق شیراز را تسهیل می‌کند.

علی کلانتری افزود: برای دهه فجر امسال دستگاه حفاری مکانیزه به ایستگاه آفرینش در خط ۳ خواهد رسید. در مردادماه هم دو‌ دستگاه قطار به حمل‌ونقل ریلی شیراز اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: تست گرم اتصال خط یک به ۲ نیز انجام‌شده و از دو هفته سرعت بهره‌برداری در خط ۲ به ۹ ساعت افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: با افزایش تعداد رام قطارها رضایت نسبی ایجاد خواهد شد.

کلانتری خاطرنشان کرد: دو ایستگاه آرین و صنایع مجموعاً یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد دارند که با مصوبه شورای شهر شیراز به مجموعه شمس عمران ارجاع داده‌شده و از امروز با دستور شهرداری عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا نیز گفت: اولین ایستگاه خودروهای برقی در شهر شیراز و استان فارس به همت شهردار و معاون حمل و نقل در مدت ۱۵ روز نصب و راه‌اندازی شده‌اند که مجموع ۹ ایستگاه، ۴ ایستگاه شارژ سریع و ۵ ایستگاه شارژ کند (ایستگاه‌های ای سی) هستند که عمدتاً در پارکینگ‌ها واقع شده‌اند.

محمدحسین رفان ظرفیت شارژرها را بین ۶۰ تا ۱۲۰ کیلووات متغیردانست و برخی از ایستگاه‌ها قابلیت شارژ همزمان دو خودرو را دارند.

وی عنوان کرد: این ایستگاه‌ها با دو پروتکل بین‌المللی پروتکل چینی و پروتکل اروپایی شارژ می‌شوند. در تهران نیز تعدادی ایستگاه راه‌اندازی شده و در اصفهان نیز در حال کار بر روی چند ایستگاه هستند.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا بیان کرد: هدف از این پروژه کاهش آلودگی و مصرف انرژی است که به نفع صنعت نفت و برق کشور خواهد بود

رفان از همکاری و حمایت‌های مسئولین شهری تشکر کرد.

شهرداری شیراز به عنوان کلان‌شهر پیشرو در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک از سوی وزارت کشور مورد تقدیر قرار گرفت

در آیین چهل‌ودومین مرحله از جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز، در لوح‌های جداگانه‌ای از سوی حسینعلی امیری استاندار فارس و محمد بابایی‌زاده مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور،  از تلاش‌های ارزنده‌ هادی شه‌دوست شیرازی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در راستای دستاوردهای  این حوزه و تبدیل آن به یکی از کلانشهرهای پیشرو در کشور و  جایگاه برجسته و ممتاز آن قدردانی شد.

نگاهی به پروژه‌های شهرداری شیراز در چهل و دومین گام از جهش عمرانی این کلان‌شهر

بهره‌برداری از ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی برای نخستین بار در شیراز بااعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال
بهره‌برداری از فاز اول مسیر دوچرخه‌سواری (منصورآباد تا بام شیراز) بااعتبار ۱۸۰۰ میلیارد ریال
رونمایی از ۷۵ دستگاه میدل باس برای نخستین بار در شیراز بااعتبار ۲۸۰۰ میلیارد ریال
آغاز ورود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دیزل درون‌شهری بااعتبار ۴۰۰۰۰ میلیارد ریال
نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی (مرحله دوم) بااعتبار ۱۰۰۰ میلیارد ریال
بهره‌برداری از لینک ارتباطی خط ۱ به ۲ قطار شهری بااعتبار ۵۵۰۰ میلیارد ریال
بهره‌برداری از سامانه توزین بار در حال حرکت مستقر در ورودی‌های شهر (برای نخستین بار در ورودی‌ کلانشهرهای کشور) بااعتبار ۹۹ میلیارد ریال
تجهیز ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی به سامانه پرداخت الکترونیک بااعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال
آغاز بهره‌برداری از ۵ دستگاه خودرو ون ویژه معلولین و جانبازان بااعتبار ۷۵ میلیارد ریال
بهره‌برداری از دستگاه شست‌وشوی اتوماتیک اتوبوس‌های درون‌شهری بااعتبار ۶۰ میلیارد ریال
بهره‌برداری از ۲۳ سامانه نظارت تصویری باراندازها بااعتبار ۱۲۵ میلیارد ریال
بهره‌برداری از سامانه‌های کنترل هوشمند خط ویژه (۱۲ سامانه) بااعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال
اجرای پروژه داده‌کاوی بر روی دیتاهای ترافیکی بااعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال
بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس) بااعتبار ۲۰ میلیارد ریال
مطالعه تفصیلی محدوده ترافیک بااعتبار ۴.۴ میلیارد ریال
آموزش فرهنگ ترافیک و بهره‌برداری از پارک ترافیکی بوستان مادر بااعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال
اجرای پروژه شهر خوانا (تابلوهای راهنمای مسیر و گردشگری) بااعتبار ۱۰۰۰ میلیارد ریال
آغاز عملیات اجرایی پارک‌سوار احمدی و ۳۵۰۰ واحد پارکینگ طبقاتی به عنوان بزرگترین پارک سوار جنوب کشور بااعتبار ۷۳۴۴۰.۵ ریال
آغاز عملیات اجرایی جایگاه سوخت چندمنظوره والفجر (سرمایه‌گذاری) بااعتبار ۱۸۰۰ میلیارد ریال
آغاز عملیات اجرایی مجتمع ۱۱۳ هکتاری حمل‌ونقل (سرمایه‌گذاری) بااعتبار ۴۲۰۰۰ میلیارد ریال
آغاز عملیات اجرایی اولین جایگاه‌های تک سکوی سوخت (سرمایه‌گذاری) بااعتبار ۱۳۰ میلیارد ریال
انعقاد قرارداد اتوبوس‌های گردشگری (سرمایه‌گذاری) برای نخستین بار در شهرهای ایران بااعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال
آغاز عملیات اجرایی ایستگاه‌های قطار شهری صنایع و آرین بااعتبار ۱۱۱۳۰ میلیارد ریال
افزایش ۱۰۰ درصدی سامانه‌های هوشمند نظارت تصویری و ثبت تخلف سرعت بااعتبار ۲۴۶۰ میلیارد ریال
اجرای پروژه هوشمندسازی تقاطعات شیراز (توقف بر روی خط عابر پیاده و عبور از چراغ‌قرمز) بااعتبار ۴۳۰ میلیارد ریال
تأمین و نصب قسمتی از اورهال ماشین‌آلات دپو بااعتبار ۱۲۰۰ میلیارد ریال
تأمین و نصب تجهیزات ویژه خط ۲ و ۳ قطار شهری بااعتبار ۴۰۰۰ میلیارد ریال
آغاز عملیات اجرایی توقفگاه شبانه اتوبوس شرق شیراز (گردخون) بااعتبار ۹۵۰ میلیارد ریال
آغاز عملیات اجرایی توقفگاه شبانه اتوبوس جنوب شرق شیراز (خلیج‌فارس) بااعتبار ۲۴۰۰ میلیارد ریال
نوسازی خطوط معاینه فنی مرکز شماره یک بااعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال