صفحه اصلی
تاریخ درج : سه شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۳
گزارش ویژه روزنامه شیراز نوین: قطار شهری شیراز چشم انتظار تعهدات دولت
شهر زیرزمینی شــیراز پرتوان نفس میکشد. بهترین مهندســان و ســختکوش ترین کارگران به صورت شــبانه روزی در تونلهای مترو مجاهدت می کنند تا شــیراز یک گام بلند به سوی تراز جهان شهرها بردارد و شهروندان فارغ از دغدغه گرههای ترافیکی به مسیر خود ادامه دهند. عملیات احداث هر کیلومتر از مجموعه قطار شــهری شــیراز بیــش از پنجاه میلیــون یورو هزینــه دارد و دســتاوردهای این توســعه پایدار به صورت مستقیم نصیب شــهروندان می شود و بر ارزش شهر می افزاید. مترو دوستدار محیط زیست است و نقش ارزنده ای در ارتقای کیفیت زندگی و حمایت از اقتصاد خانوار دارد.شهرداری شــیراز بودجه کلان و هنگفتی را به عنوان یارانه می پردازد تا شهروندان از حمل ونقل پاک، ایمن و سریع بهره مند شوند. امروزه خطوط چهارگانه قطار شــهری شیراز با نگاهی عدالت محور و مبتنی بر توزیع متوازن خدمات و امکانات شــهری در حال توســعه هســتند و این حجــم از عملیات عمرانی در شــهرزیرزمینی یک رکوردشکنی بزرگ در روزهای تورم و تحریم به حساب می آید.

با ذکر این مقدمه به هفته حمل ونقل می رسیم و پای ســخنان رئیس ســازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شــیراز می نشــینیم. دکتر علی کلانتری از عمل به تعهدات توسط شهرداری شیراز خبر داد و بهره برداری از خطوط قطار شــهری را منــوط به حمایت دولت و اختصاص رامهای قطار می داند.
***
 جابجایی روزانه 120هزار مسافر
رئیس سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز میزان جابجایی روزانه مســافر در خط یک قطار شــهری شیراز را بین 90هزار تا 120هزار نفر متغیر اعلام کرد و بیان داشت: این خدمات توسط 14 دستگاه قطار در خط یک از ســاعت 6 بامداد تا 22 و یک رام قطار در خط 2 به مدت 4 ساعت ارائه می شود.
دکتر کلانتری با اشــاره به ارائه خدمات رایگان مترو در رویدادهای ویژه تقویمی افزود: مجموعه حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز در زمره معدود کلان شهرهایی قرار می گیرد که در تمامی ایام ســال بدون تعطیلی مشــغول به خدمت رســانی اســت. رئیس ســازمان حمل ونقــل ریلی شــهرداری شــیراز در ادامه افزود: هشت کیلومتر از خط دوم قطار شهری شیراز طی دو سال گذشته به بهره برداری رسید و عملیات معماری ایستگاه استقلال تا اردیبهشت ماه به پایان میرسد.
دکتر کلانتری از اجرای طرح توســعه برای خط دوم مجموعه قطار شهری شیراز خبر داد و افزود: بر اساس نیازهایی که در منطقه وجود داشت، عملیات احداث مترو از فلکه گاز تا ایستگاه سعدی در دستور کار قرار گرفــت و حفاری مکانیزه تونل یک تا پایان ســال به پایان خواهد رسید.  
 
گره گشایی از ترافیک؛ از میانرود تا سعدی
او از اجــرای عملیات ریل گذاری طی مدت ســه ماه خبــر داد و افزود: با تلاشهای شــبانه روزی کارکنان این مجموعــه امیدواریم در اوایــل مردادماه 1404 اولین رام قطار از میانرود تا کلبه ســعدی به طول 13 کیلومتر راه اندازی شــود. رئیس ســازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: بحث ایستگاه حافظیه با ارائه توضیحات فنی و تخصصی به مسئولان ارشــد و کمیته های تخصصی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشــور حل و فصل شد ونگرانی پیرامون این موضوع وجود ندارد. دکتر کلانتری از مطالبه گران فضای مجازی و عموم  جامعــه که دغدغه نســبت به موضــوع احداث مترو و آســیب بــه میراث فرهنگی دارند، دعــوت کرد درنشستهای مشــترک حضور به هم رسانند و با ارائه توضیحات الزم تمامی نگرانی های آنان برطرف شود و در جریان کامل امور قرار گیرند.
 
 دولت در قبال تامین واگن متعهد است
این مقام مســئول با تأکید بــر این موضوع که تأمین زیرساخت برعهده شهرداری است، تصریح کرد: امروزه با کمبود ناوگان برای ارتقای خدمت رسانی در خطوط مترو رو به رو هستیم و این امر بر اساس قانون در زمره تعهدات دولت قرار میگیرد.
رئیس ســازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز در این رابطه اظهار داشت: بر اساس توافقات صورت گرفته دولــت موظف به ارائه 10 رام قطار به شــیراز بود که هفت رام تحویل شده است و امیدواریم تا اردیبهشت و خردادمــاه 1404 تعــداد دو رام قطار دیگر تحویل بگیریم. وی از فضای رقابتی در سطح کشور به منظور دریافت رام های قطار خبر داد و افزود: شهرداری شیراز با احداث زیرســاختهای لازم اقدام به ایجاد انتظار از وزارت کشور کرده است که بر مبنای آن اولویت را به شهرهایی مانند شیراز که دارای حجم بیشتر خطوط ریلی در حال بهره برداری هستند، اختصاص دهد. دکتر کلانتری همچنین از اتخاذ سیاستهای جدید توسط شهرداری شــیراز به منظور تأمین رامهای قطار خبر داد و افزود: مدیریت شهری شیراز در دولت سیزدهم مجوزهایی اخذ کرد تا به صورت مســتقیم نســبت به تأمیــن واگن از تولیدکنندگان بین المللی اقدام کند و این موضوع همچنان در دســت پیگیری و اخذ سایر مجوزهاست. وی هدف از این اقدام شهرداری شیراز را ارتقای سطح خدمات به شهروندان اعلام کرد.
 تلاش شبانه روزی در راستای توسعه شبکه
 این مدیر ارشــد شهرداری شــیراز پیرامون پیشرفت عمرانــی خط ســوم قطار شــهری گفت: براســاس برنامه ریزی های انجام شــده، تلاش میشــود دستگاه TBM در دهه فجر سال جاری وارد ایستگاه آفرینش شــود. به گفته این مقام مسئول، ایستگاههای صنایع و آرین در هفته حمل ونقل ســال جــاری کلنگزنی خواهند شد.
دکتر کلانتری پیرامون خط چهارم قطار شهری شیراز گفت: در سال جاری فعالیت اجرایی در ایستگاه رازی آغاز میشود. فاز اول این پروژه به طول شش کیلومتر حدفاصل بلوار رازی تا بلوار سیبویه، آستانه و باسکول نادر با 5 ایســتگاه احداث می گــردد. وی تأکید کرد: ایستگاههای قطار شهری در فواصل استاندارد و با در نظر گرفتن توجیهات اقتصادی، مکانی و ســایر موارد مهم و تأثیرگذار احداث می شوند.
 
 افزایش بازدهی با تعمیر و نگهداری قطارها
رئیس سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز از لینک ارتباطی بین خــط 1 و 2 به منظور جابجایی رام های قطار در خط یک و دو میدان امام حسین(ع) خبر داد و افزود: با گسترش زیرساختهای لازم میتوانیم در حوزه تعمیــر و نگهداری قطارها کارایی و بازدهی بیشــتری داشته باشیم.
بــه گفته این مقام مســئول، ســازمان قطار شــهری شــهرداری شیراز دارای 14 رام قطار است که هریک از آنها ماهیانه هشــت هزار کیلومتر می پیمایند و این امر نیــاز به تعمیر و نگهداری آنها را دوچندان می ســازد. دکتر کلانتری افزود: طی ده ســال اخیر عملیات تعمیر و نگهداری مجموعه قطار شهری شیراز توسط نیروهای توانمنــد این ســازمان صورت گرفته و ایــن به معنای صرفه جویی عظیم در هزینه و زمان است. او بیان داشت: شهرداری شــیراز از معدود شهرهایی است که عملیات ســطح تعمیر و نگهــداری را توســط نیروهای بومی و آموزش دیده سازمان انجام می دهد.
 
 ایستگاههای خط دو تجهیز می شوند
رئیس ســازمان حمل ونقل ریلی شــهرداری شیراز در بخش دیگری از ســخنانش، اعلام نارضایتی شهروندان در خصوص عدم عملکرد مناســب برخــی از پله برقی و آسانســور ایســتگاه ها را صحیح ارزیابی کرد و بیان داشت: سازمان قطار شــهری شیراز تمامی تلاش خود را به منظور ارائه خدمات مطلوب به شــهروندان به کار گرفته است. وی با ارائه آمار و ارقامی افزود: ایستگاه های خط یک قطار شهری شیراز دارای 126 پله برقی و 60 دســتگاه آسانسور در بیست ایســتگاه است که عمدتا بدون هیچ مشــکلی در حال ارائه خدمات هستند و در برخی از ایستگاه های باقیمانده خط دو عملیات احداث پله برقی در دست انجام است. دکتر کلانتری خاطرنشان کرد: پله برقیهای مترو از نوع صنعتی هستند و تفاوت اساسی با انواع مختلف آن در مراکز تجاری دارند و بهای هریک از آنها بالغ بر یکصدهزار دلار است. بنابراین روند تجهیز ایستگاههای مترو به پله برقی و آسانسور زمانبر و پرهزینه است و صبوری شهروندان را میطلبد.
 
  تدوین بسته های رسمایه گذاری برای مترو
رئیس ســازمان حمل ونقل ریلی شــهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: تدوین بستههای ســرمایه گذاری در متــرو زمانی جذاب میشــود که خطوط مختلف به صورت شــبکه فعالیت کنند و روزانه چهارصدهزار مســافر از آن استفاده کنند. به گفته این مقام مسئول، سند جامعی برای رونق سرمایه گذاری در خط سه قطار شهری شــیراز تهیه شده که در آینده باهمکاری متخصصان این امر عملیاتی خواهد شد. دکتر کلانتری تصریح کرد: نکته مهم در گســترش فضاهای تجاری در ایســتگاههای قطار شــهری، پرهیز از شــلختگی بصری است تا فضایی متناسب با محتوای فاخر فرهنگی شــیراز در معرض دید شــهروندان قرارگیرد.
 
 رکوردشکنی شیراز در پهنه کشور
وی در بخش پایانی ســخنانش بیان داشت: بسیاری از اقدامات ســازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز در کشور بی ســابقه است و رکوردشکنی محسوب میشود که این امر مدیون حمایت بی دریغ شــهردار کلانشهر شیراز، شــورای اســلامی شــهر، تلاش پیمانکاران و همراهی های شــهروندان اســت. بر اساس این گزارش، شــایان ذکر اســت توســعه خطوط مترو در شیراز از بســیاری کلان شهرها پیشی گرفته و بهره برداری کامل از آن منوط بــه حمایتهای دولت در عمل به تعهدات قانونی است.